Het publiek beïnvloeden
Een goochelaar en het publiek: een combinatie die vraagt om een speciale handleiding. Want een goochelaar zal zijn toeschouwers behoorlijk goed moeten inschatten. Natuurlijk zal iedere artiest goed moeten kunnen inspelen op de gasten, maar zo sterk beïnvloeden als een goochelaar doet is daarbij toch minder aanwezig. Een truc is immers vaak afhankelijk van de beleving van de gasten. De manier waarop er vragen gesteld worden, keuzes gegeven worden en bijvoorbeeld vingervlugheid, zijn zomaar een paar manieren van een magisch entertainer om zijn toeschouwers te beïnvloeden en daarmee zijn truc te laten slagen.
Prijzen aanvragen Contact opnemen
Wat is Manipulatie
Hoe kan het dat mensen zich zo laten ‘beet nemen’? Daarvoor moet je vooral bij je eigen brein zijn. Je kan zo gefocust zijn op een bepaald onderwerp, neem het voorwerp in de hand van de goochelaar, dat je andere dingen die gebeuren niet opslaat in je brein. Daar kan de man of vrouw dus dankbaar gebruik van maken. Maar ook de vraagstelling kan jou heel bewust een bepaalde kant op duwen. Natuurlijk gaan we hier niet alles verklappen ;-)
Wat is een Mentalist
Hij (of zij) zal door zijn manier van vragen stellen al heel wat kennis krijgen over de persoon. Daarnaast kan hij ook al heel wat aflezen aan o.a. de kleding van de persoon of zijn sieraden (denk aan een trouwring). Vervolgens kan hij zogenaamd vertellen wat deze persoon meemaakt, bijvoorbeeld. Ook maakt hij gebruik van zogenaamd ‘cold reading’. Hij geeft een uitleg, die de persoon aanneemt als waar omdat er altijd wel een waarheid in te ontdekken valt. Iedereen bekijkt immers de wereld vanuit zijn eigen werkelijkheid (om het zo maar even te noemen). Zeg je iets in de trant van “je hebt een bewogen tijd achter de rug”, dan zal die persoon dat vast beamen, want praktisch iedereen kan zich hier wel in vinden en anders ga je het vanzelf denken dat het zo is. “O, heb ik dat? Wacht, hij bedoelt vast die aanvaring met de buurman…”. Iets heel onbelangrijks, maar door die opmerking ga je denken dat dat zo bedoeld wordt. Bij zogenaamd ‘cold reading’ kan de illusionist ook heel vaag iets zeggen waarbij hij meerdere opties aangeeft. Logisch dat het dan uiteindelijk klopt. “Ik zie een huisdier die belangrijk voor je is. Maar ik zie niet echt of het een hond of kat is…”
De reclamewereld
Overigens zijn er meer beroepen die gebruik maken van psychische beïnvloeding. Wat dacht je van mensen uit de reclame wereld? Ook zij spelen in op de behoeftes die zij van tevoren al weten. Ook zij manipuleren iedereen. En laten we eerlijk zijn: zij doen het om er meer aan te verdienen. Dus gebeurt het stiekem. Ze maken hun verhaaltje zo mooi dat jij begint te denken dat je zonder hun product echt niet meer kan. En voilá, je rent naar de winkel om het aan te schaffen. En let op: terwijl je in de winkel loopt, zie je ook nog andere producten. Want niet voor niets staan bepaalde producten op bepaalde plekken in de winkel zodat je die zeker koopt… En, niet te vergeten, het verkooppraatje van de winkelmedewerker. Ook hij weet het zo te brengen dat je toch echt voor die duurdere bril gaat: “ 95% gaat voor dit soort glazen, dus dat is de beste optie” en zonder er verder over door te gaan springt hij naar de volgende vraag. De marketingwereld leeft op reclame, want hoe moet je anders je product bekend maken? Dus trekken ze de trukendoos open en beïnvloeden jouw koopgedrag. Logisch natuurlijk, maar geef mij dan maar de reden waarom een magisch artiest mensen beïnvloedt: hij doet het op verzoek!